Banen
- Auf der Tallbrucke (1 - 1/32)
- Bouy-à-Béze (H0m - 1/87)
- Braives (H0 - 1/87)
- Chateau Migraine (H0 - 1/87)
- Chemin de Fer Industriel (CFI) (1/87)
- Fine Scale baan (H0 - 1/87 (Fine-Scale))
- Lijn 71 (H0 - 1/87)
- Modelbaan van de Sint (H0 - 1/87)
- Sourbrodt - Kalterherberg (N - 1/160)
- Union Chocolatiere du Pays de Waes (0 - 1/43,5)
- Waeseghem (H0 - 1/87)
- Zamantallbahn (H0 - 1/87 - 3 rail)
Archief Banen
- Belgomine Travaux (H0 - 1/87)
- De Klinge - N-spoor (N - 1/160)
- Dreipunktstein (H0 - 1/87)
- Eperon d'Or (H0 - 1/87)
- Grenzentahl (N - 1/160)
- Jeugdbaan (H0 - 1/87)
- Kapelleke in den Bos (H0 - 1/87)
- Les Grottes de Saint Idesbald en Ardennes (H0m - 1/87)
- Polderbeke-Waes (H0 - 1/87 H0m - 1/87)
- Sint-Gillis-Waas (H0 - 1/87)
- Vapeur d'Antan (H0 - 1/87)
Lijn 71
Naam van de baan: LIJN 71
Onderwerp: Belgisch paradetraject
Schaal: H0 - 1/87
Tijdperk: IV - V
Besturing: Miracos, Analoog, 2 rail
Beschrijving
De baan situeert zich in een Belgische context op het einde van de 20e eeuw. De baan is deels verweven met de spoor 1-baan. De baan start met (een stuk van) een grootstad met hoge kantoorgebouwen. Uit tunnels onder de stad verschijnen de sporen die onmiddellijk overgaan in een uitgebreid voorstadstation. Het sporenplan van het station is gebaseerd op Sint-Niklaas. Het station is volledig omringd door de stad, de bebouwing gaat over van kantoren naar herenhuizen en verder arbeiderswoningen. De stad eindigt abrupt tegen aan het kanaal. De treinen kruisen het kanaal met een beweegbare brug. Aan de andere kant van het kanaal ligt een staalwalserij die eindigt aan de splitsing van de spoorlijn. Vanaf deze splitsing krijgen we een heuvellandschap met bossen en volgt het spoor de oever van een rivier. Na de bocht op het einde verdwijnt het spoor in een tunnel. Naast het spoor loopt een weg waar auto's rijden met het Faller Car system. Boven in het bos ligt een klein dorp.
In het ronde verdekt station komen drie dubbelsporige trajecten toe: van de tunnels onder de stad, de splitsing halverwege en van het einde van de baan. Elk dubbelspoor splitst en draait naar een andere kant, waardoor het verdekte gedeelte enkelrichting wordt. Met wisselstraten kan je vlot wisselen tussen de verschillende trajecten en opstelsporen. De acht opstelsporen bestaan uit twee blokken, waar 16 korte (<3m) of 8 lange (tot 6m) treinen kunnen staan. Boven de opstelsporen ligt een “vormingsspoor” waar we de treinen kunnen opzetten of afhalen, zonder de rest te storen.
Huidige stand
Op dit moment is het hoofdtraject volledig operationeel. Onder de stad wordt gewerkt aan de tunnel. De perrons in het station beginnen vorm te krijgen. In de staalwalserij wordt nog aan de sporen gewerkt en zijn de meeste gebouwen klaar. Het landschap van het achterste deel is grotendeels afgewerkt en zijn we gestart met de zelfgebouwde bovenleiding te plaatsen.
Klik op onderstaande foto('s) om de fotogalerij te openen.