Banen
- Auf der Tallbrucke (1 - 1/32)
- Bouy-à-Béze (H0m - 1/87)
- Braives (H0 - 1/87)
- Chateau Migraine (H0 - 1/87)
- Chemin de Fer Industriel (CFI) (1/87)
- Fine Scale baan (H0 - 1/87 (Fine-Scale))
- Lijn 71 (H0 - 1/87)
- Modelbaan van de Sint (H0 - 1/87)
- Sourbrodt - Kalterherberg (N - 1/160)
- Union Chocolatiere du Pays de Waes (0 - 1/43,5)
- Waeseghem (H0 - 1/87)
- Zamantallbahn (H0 - 1/87 - 3 rail)
Archief Banen
- Belgomine Travaux (H0 - 1/87)
- De Klinge - N-spoor (N - 1/160)
- Dreipunktstein (H0 - 1/87)
- Eperon d'Or (H0 - 1/87)
- Grenzentahl (N - 1/160)
- Jeugdbaan (H0 - 1/87)
- Kapelleke in den Bos (H0 - 1/87)
- Les Grottes de Saint Idesbald en Ardennes (H0m - 1/87)
- Polderbeke-Waes (H0 - 1/87 H0m - 1/87)
- Sint-Gillis-Waas (H0 - 1/87)
- Vapeur d'Antan (H0 - 1/87)
Bouy-à-Béze
Naam van de baan: BOUY-à-BéZE
Onderwerp: Sfeervolle vissershaven aan de Franse kust.
Schaal: H0m - 1/87
Tijdperk: III
Besturing: digitaal
Aangezien onze vereniging toch wel een aantal enthousiastelingen telt van het Franse smalspoorgebeuren, werden er met enige regelmaat “studiereizen” gepland en geregeld.
Enkele uitstappen naar de Baai van de Somme, aan de Atlantische kust van het Kanaal in Frankrijk, leverden veel sfeerfoto’s, ideeën en inspiratie op. En meteen was het idee geboren om een modelbaan te bouwen, geïnspireerd op de sfeer rond de Baai van de Somme. De sfeer, de typische huizen, het smalspoor, kortom, alles zou in deze modelbaan moeten vervat worden. Het is dus vooral een sfeerbaan geworden die zoveel mogelijk het karakter van deze streek weergeeft. Een werkgroep BàB (Bouy-à-Béze) werd gevormd, en al vlug was deze aangegroeid tot enkele tientallen enthousiaste modelbouwers, elk met hun “eigen” specialiteit. Een sterk team, en zoals altijd binnen onze vereniging; pure zelfbouw. En deze zelfbouw beperkt zich niet enkel tot het maken van de vele gebouwen, maar ook tot zelfbouw van wagons en locomotieven.
De naam is trouwens ontstaan uit het samenraapsel van allerhande gebouwen, materialen en technieken. Zo ontstond een “soepje” van al onze wensen in deze modelbaan. En wie denkt aan “soep” in combinatie met “zee” komt al snel bij vissoep terecht, en in het Frans bij Bouillabaise, en met een kleine aanpassing ontstond Bouy-à-Bèze.
A MAN NEEDS A PLAN :
Als eerste werden de koppen samen gestoken: “wat, waar en wanneer”. Onze uitstap nog vers in het geheugen, kwamen er vlotjes veel ideeën en voorstellen naar boven. Deze werden gebundeld en afgetoetst op hun haalbaarheid.
Na vele vergaderingen en besprekingen kwamen we tot een eerste uitwerking: een kleine lokale vissershaven, overgaand naar een plaatselijke industrie en nijverheid, om te eindigen in een typische Frans dorpje in heuvelachtig gebied. Uiteraard met het nodige treinverkeer.
Er werden een aantal plannen getekend, uitgelegd op enkele platen, en getest op hun haalbaarheid en mogelijkheden. Eenmaal dat gedaan was, werden de wegen uitgetekend.
Aan de hand van dit plan konden we de gebouwen inplannen. We hadden genoeg foto’s van onze uitstappen naar de omgeving van de Baai van de Somme. Zeer typische gebouwen, bouwstijlen en plaatselijke kenmerken werden uitgezocht, en hiermee werd stevig gepuzzeld om tot een coherent geheel te komen.
AAN DE SLAG
We besloten om het geheel op te bouwen op drie modulebakken van 120 x 60 cm, echter niet met rechte kanten, maar een dynamische glooiende vorm, zoals het landschap. Twee bakken van een “oudere” modelbaan werden volledig gestript, enkel de organische vorm werd behouden. Hieraan werd een derde volledig nieuwe module bijgebouwd. Achter deze drie modules bouwen we nog een “fiddle yard” met grote draaischijf, niet zichtbaar voor het publiek.
De huizen worden gebouwd op forex basisplaten, zodat deze vlot uitneembaar zijn. Dit geeft ons de mogelijkheid om vlot aan de baan te bouwen terwijl de “huizenbouwers” zich rustig kunnen concentreren op het uitwerken en bouwen van de gebouwen, zonder aan de baan zelf allerhande “gevaren” te trotseren van sporenleggers, elektrische aansluitingen en landschapsbouwers. Dat werkt een heel stuk vlotter!
DE SPOREN EN WISSELS
Er werd gekozen voor H0m sporen van Peco. Deze zijn fijn, realistisch, en makkelijk verkrijgbaar. Er liggen heel wat sporen op de modules, maar toch overheersen deze het geheel niet. Het spoor komt links uit de Fiddle Yard, aan het stationnetje van het dorpje Bouy-à-Bèze, gaat vandaar verder naar het industriële gebied, om te eindigen in de haven. Zowel de lokale bevolking, die naar de verse vismarkt komt, als de plaatselijke industrie maken gebruik van het spoorvervoer.
DE GEBOUWEN
Alle gebouwen op deze modelbaan zijn volledige zelfbouw. De meeste gebouwen zijn uit Forex gebouwd, een kunststof die veelvuldig gebruikt wordt binnen onze vereniging. De gebouwen zijn allemaal gebouwd naar bestaande voorbeelden uit de regio van de Baai van de Somme. Ter plaatse zijn veel gebouwen opgemeten en gefotografeerd. Aan de hand van deze foto’s en gegevens werden de gebouwen uitgetekend met potlood en meetlat, en gebouwd op de klassieke manier, dus snijden, vijlen, zagen, lijmen. Het aandeel lasersnijden en 3D printing is beperkt aan deze gebouwen.
HET LANDSCHAP
Vanuit de zee aan gaat het landschap verder naar het binnenland toe, met steeds meer hellingen en heuvels, tot in het dorp waar vele niveauverschillen te merken zijn. Dit alles werd gebaseerd op onze uitstappen ter plaatse in de grote omgeving van de Baai van de Somme.
DE ACHTERGROND
In onze vereniging is het de gewoonte om ook onze eigen achtergronden te maken. De foto is genomen aan de Baai van de Somme door een van onze leden, de foto werd geprint op vliespapier en dan op een stevige plaat Forex gelijmd. Ook hiervoor gebruiken wij dus Forex, stevig, stabiel en licht van gewicht!
HET RIJDEND MATERIEEL
Het grootste deel van het rijdend materiaal werd zelf geprint met onze 3D printers. Een aantal locomotieven die wij hadden gefotografeerd, en opgemeten, werden uitgetekend door enkele van onze leden, en dan uitgeprint in 3D. Ook een groot aantal wagons, zowel open als gesloten; werden getekend en geprint in 3D.
Na het nodige schilderwerk en aanbrengen van wielen en koppelingen, konden deze worden “vervuild” en verouderd. Zo kregen we een redelijke vloot van locomotieven en wagons om een variabel spoorverkeer mogelijk te maken.
TECHNISCHE KENMERKEN
De baan bestaat uit drie zichtbare modules van 60 x 120 cm, en een opstelmodule van 60 x 80 cm, die niet zichtbaar is voor het publiek. Er is geen rondrijdend verkeer mogelijk, enkel pendelverkeer.
De verlichting van het geheel gebeurt met LED panelen die gedimd kunnen worden.
Klik op onderstaande foto('s) om de fotogalerij te openen.