Banen
- Auf der Tallbrucke (1 - 1/32)
- Bouy-à-Béze (H0m - 1/87)
- Braives (H0 - 1/87)
- Chateau Migraine (H0 - 1/87)
- Chemin de Fer Industriel (CFI) (1/87)
- Fine Scale baan (H0 - 1/87 (Fine-Scale))
- Lijn 71 (H0 - 1/87)
- Modelbaan van de Sint (H0 - 1/87)
- Sourbrodt - Kalterherberg (N - 1/160)
- Union Chocolatiere du Pays de Waes (0 - 1/43,5)
- Waeseghem (H0 - 1/87)
- Zamantallbahn (H0 - 1/87 - 3 rail)
Archief Banen
- Belgomine Travaux (H0 - 1/87)
- De Klinge - N-spoor (N - 1/160)
- Dreipunktstein (H0 - 1/87)
- Eperon d'Or (H0 - 1/87)
- Grenzentahl (N - 1/160)
- Jeugdbaan (H0 - 1/87)
- Kapelleke in den Bos (H0 - 1/87)
- Les Grottes de Saint Idesbald en Ardennes (H0m - 1/87)
- Polderbeke-Waes (H0 - 1/87 H0m - 1/87)
- Sint-Gillis-Waas (H0 - 1/87)
- Vapeur d'Antan (H0 - 1/87)
Eperon d'Or
Naam van de baan: EPERON D'OR
Onderwerp: een industrieterrein in België, gesitueerd in de jaren vijftig. Een lokale trein bedient de verschillende fabriekjes en industrie, gecombineerd met een herstelplaats van smalspoorlokomotieven
Schaal: H0 - 1/87
Tijdperk: IV - V
Besturing: Digitaal, 2 rail
Kapelleken in de Bos heeft zowat alle grote tentoonstellingen afgereisd, en het was bij de bouwers alweer beginnen kriebelen om aan een volgend project te beginnen. En daar wij het niet graag bij denken en dromen laten zijn we inmiddels aan de slag gegaan om een nieuw project uit de grond te stampen.
De plannen liggen reeds uitgetekend, de modules zijn gebouwd. Het sporenplan wordt momenteel uitgetekend en gewikt en gewogen op haalbaarheid en realisme. Enkele gebouwen zijn reeds in opbouw. Naar goede gewoonte zal ook dit een Belgische baan worden, met de nodige dosis nostalgie.
Gesitueerd in de zestiger jaren, een havengebied waar magazijnen en woonhuizen door elkaar stonden, de trein op bepaalde delen gewoon in het straatbeeld reed, en dan weer door de achtertuinen naar een private aansluiting reed. Veel aansluitsporen, want zowat elk zichzelf respecterend bedrijf had een eigen spooraansluiting. En de 'grotere' hadden zelfs hun eigen loc!
Niet alleen de trein maar ook de tram zal regelmatig passeren doorheen het landschap, en dit alles over hetzelfde spoor (driespoorsysteem). Cafés waren alom aanwezig, want niet enkel de stoomtrein moet zijn dorst kunnen lessen.
Het belooft weer een hele uitdaging te worden, want we henne, enkel wat beeldmateriaal in de vorm van postkaarten en onscherpe achtergronden.
Het geheel wordt echter niet gebaseerd op een bestaande situatie, maar zal, net zoals 'Kapelleken in den Bos' een samenraapsel zijn van bestaande situaties, in naar ons best mogelijke geschikte vorm.
Eperon d'Or was te zien op:
Modelspoorexpo 2012
RAIL 2013
RAMMA 2013
Canterbury 2014
MOBEXPO 2014
Chathamshow 2014
Open monumentendag in Eperen d'Or
Eperon d'or was te zien in Modelspoormagazine nr: 126. Er werd ook een reportage gemaakt voor Continental Modeller, maar hiervan werk nooit een artikel gemaakt.
Deze modelbaan is ondertussen gestript van alle gebouwen en staat in haar naakte vorm bij één van de leden thuis, wachtende op nieuwe scenery.
Technische gegevens:
- modulaire baan
- twee fiddle-yards
- alles op deze baan is eigen ontwerp en zelfbouw
- digitale besturing met Lenz digitaal systeem
Klik op onderstaande foto om de fotogalerij te openen.