Banen
- Auf der Tallbrucke (1 - 1/32)
- Bouy-à-Béze (H0m - 1/87)
- Braives (H0 - 1/87)
- Chateau Migraine (H0 - 1/87)
- Chemin de Fer Industriel (CFI) (1/87)
- Fine Scale baan (H0 - 1/87 (Fine-Scale))
- Lijn 71 (H0 - 1/87)
- Modelbaan van de Sint (H0 - 1/87)
- Sourbrodt - Kalterherberg (N - 1/160)
- Union Chocolatiere du Pays de Waes (0 - 1/43,5)
- Waeseghem (H0 - 1/87)
- Zamantallbahn (H0 - 1/87 - 3 rail)
Archief Banen
- Belgomine Travaux (H0 - 1/87)
- De Klinge - N-spoor (N - 1/160)
- Dreipunktstein (H0 - 1/87)
- Eperon d'Or (H0 - 1/87)
- Grenzentahl (N - 1/160)
- Jeugdbaan (H0 - 1/87)
- Kapelleke in den Bos (H0 - 1/87)
- Les Grottes de Saint Idesbald en Ardennes (H0m - 1/87)
- Polderbeke-Waes (H0 - 1/87 H0m - 1/87)
- Sint-Gillis-Waas (H0 - 1/87)
- Vapeur d'Antan (H0 - 1/87)
Dreipunktstein
Naam van de baan: DREIPUNKTSTEIN
Onderwerp: een Duits georiënteerde modelbaan met veel spoorbedrijvigheid, met heel wat meters spoor
Schaal: H0 - 1/87
Tijdperk: III
Besturing: Märklin CS2, Digitaal, 3 rail
De volledige baan wordt voorzien van 'blokken' en 'secties' zodat de treinen geautomatiseerd kunnen rijden d.m.v. een computer. Het voordeel van een geautomatiseerde baan is dat er veel tot zeer veel treinverkeer tegelijk mogelijk is met een beperkte groep van 'baan bestuurders'. Omdat deze baan geautomatiseerd is hoeft dit niet te betekenen dat al het treinverkeer voorspelbaar is, de computer kan treinen 'random' laten rondrijden. Dit is zeker het geval bij het lokale traject. Een trein die op het locaal traject rijdt, rijdt 'random' tussen het hoofdstation, het lokaal station en het schaduwstation.
Het volledige baanplan is terug te vinden bij de foto's onderaan deze pagina.
Stand van zaken:
Momenteel zijn alle sporen en wissels gelegd, waarbij alle wissels voorzien zijn van servomotoren bestuurd door diverse OC32's.
Het elektrische gedeelte is bijna volledig afgewerkt op een paar details van de depot na. Hierdoor is de volledige baan rijvaardig inclusief het smalspoor traject dat van het lokaal station naar het berg station loopt. Dit traject wordt in de toekomst ook nog voorzien van de nodige secties en blokken zodat ook het smalspoor traject automatisch bestuurd kan worden.
Verder wordt er momenteel aan de scenery (landschap) van de baan gewerkt. Zo wordt aan de linker zijde een grote militaire kazerne voorzien en aan de rechter zijde een heuse steengroeve.
Planning van de werken voor 2018:
- Elektrische gedeelte depot
- Maken van aansturing draaischijf
- Verder verfijnen van de instellingen.
- Scenery: verder aankleden van de berg, een verbindingsweg modelleren tussen het dorp/stad en het hoger gelegen lokaal station, een brug plaatsen die het dorp/stad verbindt met de rand van de baan (brug naar virtuele wereld), verder aankleden van de kazerne en steengroeve.
Wat vooraf ging:
Deze baan is van oorsprong een Fleischmann demonstratiebaan, die later door een clublid aan de MSC Het Spoor werd geschonken. Wanneer deze arriveerde, was deze al ontdaan van alle sporen en delen van de scenery. Hierdoor werd beslist om van deze baan een Märklin baan te maken, omdat dit nog ontbrak in het ruime aanbod van banen.
Het baanplan is hier en daar grondig gewijzigd, zo zijn er in de berg uiterst rechts aanzienlijk wat tunnelingangen weggewerkt. Bij het station zijn wat sporen weggelaten. Centraal vooraan de baan vindt u een lager gelegen opengewerkt dubbelsporig traject.
Het concept van de originele baan kan u terug vinden in de vorm van een handgemaakte schaal maquette (zie foto's) op 1:10. Deze maquette werd gelijktijdig met de originele baan gemaakt. Andere wijzigen omvatten de uitbreiding (uiterst links) in de vorm van een stoom-/dieseldepot, omdat we vinden dat bij een dergelijk ‘groot’ station ook een depot hoort.
Enkele weetjes:
- De totale lengte van de baan (originele baan uitbreiding depot) meet 10,1m.
- De baan heeft 43 wissels, waarvan 6 Engelse wissels.
- Alle trajecten op het bergtraject na, zijn verbonden door middel van het centraal gelegen hoofdstation.
Wordt vervolgd ...
Klik op onderstaande foto('s) om de fotogalerij te openen.