Polderbeke-Waes

Naam van de baan: POLDERBEKE-WAES
Onderwerp: een typische Belgisch landschap in de jaren vijftig van vorige eeuw, voornamelijk stoomtreinen, hier en daar een vroege diesellok en uiteraard de typische Belgische tram!
Schaal: H0 - 1/87 H0m - 1/87
Tijdperk: III
Besturing: Miracos, Analoog, 2 rail

Hoewel deze baan intern als baan 2 wordt bestempeld was ze het eerste project dat we opgestart hebben in onze nieuwe lokalen. Voor onze leden was dit logisch vermist onze stoombaan in het station ook baan 2 was. Onlangs werd deze baan Polderbeke Waes gedoopt naar een van de stations op deze baan. Bij het ontwerpen van de baan werd getracht om het landelijke Vlaanderen uit de jaren 50 weer te geven. De twee middelgrote stations op deze baan zijn fictief maar gebaseerd op echt bestaande stations. De baan toont een eveneens fictieve hoofdlijn met een attractieve mengeling van internationale, directe en lokale reizigers treinen alsook doorgaande en lokale goederentreinen. Laten we u de baan voorstellen aan de hand van een rondgang.

Het Kanaal
Als je als bezoeker het lokaal van Polderbeke Waes binnenstapt zie je niet meteen treinen, wel een kanaal met enkele hoge opslagloodsen en een graansilo. Het enige zichtbare spoor is dat van de buurtspoorweg dat zich langs het kanaal uitstrekt en via de brug over het kanaal gaat.
Achter deze eerste gebouwen liggen nog enkele industriële vestigingen zoals een brouwerij en de regionale gasopslag. Tussen deze immense gebouwen door komen de treinen van de dubbelsporige hoofdlijn uit het verdekte gedeelte het station van Polderbeke Waes binnengereden.

Polderbeke Waes
Het vroeger rustige polderdorpje Polderbeke Waes werd begin de 19de eeuw geconfronteerd met de bouw van een kanaal. Toen in 1856 ook nog eens een spoorweg langs het kleine dorpje werd aangelegd barste het polderdorp uit zijn voegen. Aan het kanaal, vlakbij het station, groeide de industrie en rond het hele dorp groeide de arbeiderswijken. In 1864 werd er een tramlijn aangelegd vanuit Verredonck naar Boshuize. De stelplaats voor deze lijn werd te Polderbeke aangelegd vlak bij het station van de staatsspoorwegen.

Het platteland
Den buiten, het platteland, de velden. Een eenzame oude boerderij aan een rustieke kasseibaan, weiden met koeien, graanakkers, hagen en bossen. Dit ruime groene stuk geeft de echte sfeer van het vlakke Vlaanderen uit die tijd weer. Het geeft ons ook een totale scheiding tussen de stations van Polderbeke Waes en Ternath. De spoorweg draait tussen de velden naar de andere kant van de baan, terwijl de tramlijn over de spoorlijn gaat met een stalen brugje en een lange spoordijk.

Ternath
Het plaatsje Ternath (nu Ternat) kent iedereen wel. Gelegen aan spoorlijn 50, tussen Essene en St-Martens-Bodegem, staat er een prachtig door architect Cluysenaar ontworpen stationsgebouw. Een van onze leden wou dit gebouw in model nabouwen om het nadien op de baan te plaatsen. Omdat zijn gevoel voor realisme er toe leidde dat de originele stationsnaam op de gevels werd aangebracht, net zoals vroeger, hebben we dit dorpje maar Ternath gedoopt. Het is een middelgroot dorp dat dankzij de spoorweg wat kleine fabrieken heeft kunnen aantrekken. Vlak aan het station is er een plein waarrond enkele dorpswinkels te vinden zijn. Rechts van het station ligt de goederenkoer en de kolenboer, links zijn er enkele dorpswoningen en de 2 grootste fabrieken van het dorp, een fabrikant van staaldraad en een olieslagerij, die aangesloten zijn op de spoorweg.

Vanuit het station vertrekt ook nog een enkelsporige zijlijn naar het verdekte gedeelte. Om de locomotieven op deze lijn van kolen en water te voorzien beschikt het station over een bevoorradingspost.

Aan de andere kant van het station gaat de lijn in een ruime boog verder om weer in het verdekt te verdwijnen.

De tramlijn doorkruist ook het centrum van Ternath en houd halt op het stationsplein.

Technische gegevens:

  • vaste baan
  • twee stations met industrieaansluitingen, twee dorpen, platteland
  • een tramlijn met stelplaats
  • digitale besturing, via de sporen, met behulp van een computer (Miracos)
  • dubbelsporige hoofdlijn met een aftakkend enkelsporig traject
  • groot verdekt station achter de schermen (wie hier een kijkje wil nemen, vraagt het maar!)
  • ruim 80 wissels
  • vele typische Belgische overwegen met iverweghuisjes
  • typische Belgische betonbanen
  • 'zelfgebakken' kasseiwegen met hun typische bolle onregelmatig profiel
  • alle gebouwen en scenery zijn zelf gebouwd door de leden

Klik op onderstaande foto('s) om de fotogalerij te openen.