Modelbanen

Onze nieuwe modelbanen

Na de verhuis van onze vereniging naar onze nieuwe lokalen, beschikten we meteen over heel wat meer ruimte. Om tegemoet te komen aan onze trouwe leden werd dan ook beslist om meteen met zowat alle gangbare schalen te gaan werken.

Hierij geven wij even een overzicht van de geplande modelbanen, waaraan momenteel gepland, gebouwd en "hard" gewerkt wordt.

Door op de respectivelijke links van de banen te klikken komt u terecht op een uitgebreidere beschrijving van de baan, waar u tevens foto's terug vindt van de baan.

Uiteraard zijn al deze banen "in opbouw", want door onze verhuis zijn alle projecten gestart in 2014. Dus afhankelijk van de grootte, onderwerp en detaillering, vorderd de ene baan al wat sneller dan de andere !  Op deze website kan U alvast volgen hoe "snel" het gaat !

Onderaan vindt u ook een overzicht van de tentoonstellingsbanen. Deze banen kan u wellicht tegen komen op een modelbouwbeurs in binnen- of buitenland.

  1. Auf der Tallbrucke (Klik hier voor meer informatie)
    • Onderwerp: een 'klein' stationnetje ergens in Duitsland
    • Schaal: 1 - 1/32
    • Tijdperk: III
    • Besturing: ECoS, Digitaal, 2 rail

    Beschrijving:
    Hier bouwen wij een Spoor 1 baan in een heuvelachtig landschap dat in een herfstdecor zal worden aangekleed. Drie in het landschap verwerkte tunnelportalen zullen het zichtbare van het verdekte deel scheiden Een groot stenen spoorviaduct is de bikvanger van de baan.

  2. Belgomine Travo (Klik hier voor meer informatie)
    • Onderwerp: Industriële nevenlijn
    • Schaal: H0 - 1/87
    • Tijdperk: IV
    • Besturing: Roco, Digitaal, 2 rail

    Beschrijving:
    Belgomine Travo is een enkelsporige industrie aansluiting die zich situeert in Temse rond de jaren 80. Het spoor dat hier getoond wordt is niet volledig waarheidsgetrouw, doch heeft wel vroeger bestaan bij het bedrijf Belgomine langsheen de Schelde alsook de pottenbakkerij van VDG dat zich vroeger tussen het station en Belgomine bevond.

  3. Chateau Migraine (Klik hier voor meer informatie)
    • Onderwerp: Frans Sfeerbaantje
    • Schaal: H0 - 1/87
    • Tijdperk: IV - V
    • Besturing: Lenz, Digitaal, 2 rail

    Beschrijving:
    Een kleine modulaire sfeerbaan met de nadruk op scenery en afwerking

  4. Dreipunktstein (Klik hier voor meer informatie)
    • Onderwerp: een Duits georiënteerde modelbaan met veel spoorbedrijvigheid, met heel wat meters spoor
    • Schaal: H0 - 1/87
    • Tijdperk: III
    • Besturing: Märklin CS2 & iTrain, Digitaal, 3 rail

    Beschrijving:
    De baan bestaat uit 4 trajecten. Het hoofdtraject, een dubbelsporige lijn waar voornamelijk passagiersverkeer heerst. Het goederentraject, is van zelfsprekend voorbehouden voor de voornamelijk lange goederentreinen. Het lokaaltraject verzorgt de verbinding tussen het hoofdstation en het hoger gelegen lokale station. Van hieruit kan men het bergstation bereiken via het smalspoor (H0m) bergtraject. De depot dient als afstelplaats en onderhoudsplaats voor de locomotieven die hun rit erop zitten hebben. Technisch: De baan wordt bestuurt door een Märklin Central Station 2, deze is gekoppeld aan iTrain (PC). De locomotieven worden dus digitaal aangestuurd, en kunnen via iTrain automatisch bestuurd worden.

  5. Grenzentahl (Klik hier voor meer informatie)
    • Onderwerp: Duits - Belgisch Grensgebied
    • Schaal: N - 1/160
    • Tijdperk: V
    • Besturing: iTrain, Digitaal, 2 rail

    Beschrijving:
    Hier laten wij een fictief toeristisch grensdorpje tot « miniatuur » leven komen, genaamd Grenzentahl. Het situeert zich op Duits grondgebied aan de grens met België. Er komt een museum-spoor waar de toeristen zich kunnen vergapen aan de mooie stoomloc’s uit het verleden en er dan ook een ritje mee kunnen maken. Natuurlijk kunnen ze nadien wat eten of drinken op de terrasjes, of de kabelbaan nemen naar het middeleeuws kasteel.

  6. Jeugdbaan (Klik hier voor meer informatie)
    • Schaal: H0 - 1/87
    • Besturing: Digitaal, 2 rail

    Beschrijving:
    Deze modelbaan wordt gebouwd door de leden van de jeugdwerking. De baan wordt volledig door de jeugdige leden gebouwd, met ondersteuning van de wat minder jeugdige leden.

  7. Les Grottes de Saint Idesbald en Ardennes (Klik hier voor meer informatie)
    • Onderwerp: Trambaan
    • Schaal: H0m - 1/87
    • Tijdperk: V
    • Besturing: Digitaal, 2 rail

    Beschrijving:

  8. Lijn 71 (Klik hier voor meer informatie)
    • Onderwerp: Belgisch paradetraject
    • Schaal: H0 - 1/87
    • Tijdperk: IV - V
    • Besturing: Miracos, Analoog, 2 rail

    Beschrijving:
    De baan situeert zich in een Belgische context op het einde van de 20e eeuw. De baan is deels verweven met de spoor 1-baan. De baan start met (een stuk van) een grootstad met hoge kantoorgebouwen. Uit tunnels onder de stad verschijnen de sporen die onmiddellijk overgaan in een uitgebreid voorstadstation. Het sporenplan van het station is gebaseerd op Sint-Niklaas. Het station is volledig omringd door de stad, de bebouwing gaat over van kantoren naar herenhuizen en verder arbeiderswoningen. De stad eindigt abrupt tegen aan het kanaal. De treinen kruisen het kanaal met een beweegbare brug. Aan de andere kant van het kanaal ligt een industriestrook die eindigt aan de splitsing van de spoorlijn. Vanaf deze splitsing krijgen we een heuvellandschap met bossen en volgt het spoor de oever van een rivier. Na de bocht op het einde verdwijnt het spoor in een tunnel. In het bos komt een wijn- of boomgaard, hopplantage, klein dorp … (nog te beslissen). In het ronde verdekt station komen drie dubbelsporige trajecten toe: van de tunnels onder de stad, de splitsing halverwege en van het einde van de baan. Elk dubbelspoor splitst en draait naar een andere kant, waardoor het verdekte gedeelte enkelrichting wordt. Met wisselstraten kan je vlot wisselen tussen de verschillende trajecten en opstelsporen. De acht opstelsporen bestaan uit twee blokken, waar 16 korte (<3m) of 8 lange (tot 6m) treinen kunnen staan. Boven de opstelsporen ligt een “vormingsspoor” waar we de treinen kunnen opzetten of afhalen, zonder de rest te storen.

  9. Mechelen-Terneuzen Bornem 1928 (Klik hier voor meer informatie)
    • Onderwerp: Station Bornem anno 1928
    • Schaal: H0 - 1/87 (Fine-Scale)
    • Tijdperk: III
    • Besturing: Digitaal, 2 rail

    Beschrijving:
    Met dit Fine Scale project willen we het station van Bornem reconstrueren rond de jaren 1928 – 1930. Dit station maakte deel van de Mechelen – Terneuzen lijn die de laatste privé maatschappij was op Vlaamse - Nederlandse bodem. De MT was verschillend van de andere spoorweg maatschappijen door dat zij zelf hun rollend materiaal, gebouwen, en infrastructuur bouwde.

  10. Modelbaan van de Sint (Klik hier voor meer informatie)
    • Onderwerp: Baan van Sint Nicolaas
    • Schaal: H0 - 1/87
    • Tijdperk: III
    • Besturing: Digitaal, 2 rail

    Beschrijving:
    Op vraag van de Heilige Man Sint Nicolaas, heeft onze club de opdracht gekregen om een modelbaan te bouwen voor het Huis van de Sint (http://www.stadvandesint.be). Wij hadden reeds het genoegen om vorig jaar een echte Sint-Baan te mogen maken. Nu hebben we wat meer tijd, en zal de Sint Baan ook gedetailleerder worden uitgewerkt, hoewel hier de fascinatie van de kinderen voorop staat.

  11. Polderbeke-Waes (Klik hier voor meer informatie)
    • Onderwerp: een typische Belgisch landschap in de jaren vijftig van vorige eeuw, voornamelijk stoomtreinen, hier en daar een vroege diesellok en uiteraard de typische Belgische tram!
    • Schaal: H0 - 1/87 H0m - 1/87
    • Tijdperk: III
    • Besturing: Miracos, Analoog, 2 rail

    Beschrijving:
    Polderbeke-Waes is een typisch Vlaamse baan in een vlak landschap, waarbij het spoorgebeuren om en rond de jaren vijftig-zestig van vorige eeuw wordt uitgebeeld. Hier zie je dus de laatste stomers van de NMBS hun diensttaak vervullen, samen met de beginnende dieseltractie. Op deze baan hebben de leden van onze club getracht alle scenery zelf te bouwen. Hier vind je dus haast geen bouwsels van de gekende merken, doch enkel en alleen typische Belgische gebouwen. Uiteraard werd hier en daar een bouwdoos gebruikt, doch deze werd dan steevast aangepast aan een Belgische omgeving. Polderbeke-Waes is de enige vaste baan die msc Het Spoor gerecupereerd heeft uit het oude lokaal. Daartoe diende deze baan in stukken te worden gezaagd, gedemonteerd en terug opgebouwd in het huidige lokaal. Het spreekt voor zich dat, ondanks de nodige zorgen en omzichtigheid, deze baan heel wat schade heeft geleden van deze ingreep. We zijn dus momenteel druk doende deze schade te herstellen. Tevens werd er een volledig nieuw schaduwstation ontworpen om op een tentoonstellingsdag een afwisselend spoorgebeuren weer te geven. Als aandachtige toeschouwer zal je wellicht merken waar nog één en ander dient gerestaureerd en aangepast te worden. Dit wordt de komende jaren uiteraard grondig aangepakt, zodat we tijdens de volgende tentoonstelling in het clublokaal deze baan in al zijn glorie kunnen ten toon stellen.

  12. Union Chocolatiere du Pays de Waes (Klik hier voor meer informatie)
    • Onderwerp: Industrieaansluiting
    • Schaal: 0 - 1/43,5
    • Tijdperk: III
    • Besturing: Lenz, Digitaal, 2 rail

    Beschrijving:
    Hier bouwen wij een spooraansluiting voor enkele fabrieken op een kleine nevenlijn. De verschillende fabrieken, waaronder een chocoladefabriek, worden door het spoor voorzien van goederen en diensten. Er is weinig verkeer op deze lijn, en er heerst een sfeer van rust en gemoedelijkheid. Geen stress, alles op zijn tijd! Er is veel tijd voor een praatje, koffietje drinken, en op tijd ook wat werken.

  13. Vapeur d'Antan (Klik hier voor meer informatie)
    • Onderwerp: Stoomdepot
    • Schaal: H0 - 1/87
    • Tijdperk: III
    • Besturing: Digitaal, 2 rail

    Beschrijving:
    Vapeur d’Antan is een modulaire modelbaan die de typische sfeer van een Belgisch stoomdepot wil laten herleven, zei het dan in het klein. Hoewel, met een loods met 12 sporen en plaats voor ongeveer 70 locomotieven, een grote werkplaats, 2 watertorens, een draaischijf, een ruime bekolingsinstallatie, een zanddrogerij, een waterzuiveringstation en een tankplaats voor diesellocomotieven en motorwagens kan men deze stelplaats bezwaarlijk klein noemen. Ook zijn zo alle onderdelen van een typische middelgrote stelplaats aanwezig. Tussen de werkplaats en de stelplaats in is nog een hoofdlijn voorzien om wat meer beweging te brengen op de baan. Het is een ambitieus project, zeker voor een module baan, het zal dus nog wel even duren voor deze baan op het tentoonstellingscircuit zijn intrede zal doen, maar we werken er stevig aan verder.

Tentoonstellingsbanen:

Het archief van onze vorige banen: