Vapeur d'Antan

Naam van de baan: VAPEUR D'ANTAN
Onderwerp: Stoomdepot
Schaal: H0 - 1/87
Tijdperk: III
Besturing: Digitaal, 2 rail

Wat vooraf ging:
Sinds enkele jaren stond er in de club een kleine maquette van een stoomdepot in L-vorm. Uitgewerkt door een van onze leden als voorontwerp voor zijn persoonlijke baan, die echter nooit tot wording is gekomen.

Als uitgangspunt voor discussie kon dit tellen. Enkele gesprekken en weken later werd er gestart met het ontwerpen van “het stoomdepot”. Wegens de ons toegewezen plaats (tussen de vaste Märklin – , spoor 1- en MT- baan gekneld) keken we op tegen een Y-vormige ruimte. Vandaar deze, voor een modulebaan, hoogst ongewone vorm…

Na een 2de lange, doch vruchtbare discussie werd uiteindelijk geopteerd voor het digitaal rijden met de stoomlocs. Dit heeft immers een behoorlijke toegevoegde waarde voor de latere bezoeker (sound, traag rijden, met verschillende locs tegelijkertijd rijden, wisselstraten vastleggen en blokkeren, …).

Ondanks het nog bescheiden aantal digitale locs aanwezig onder de leden, werd toch voor deze vorm van besturing gekozen. Ons potentieel aan stoomlocs bij de leden zal dan ook op termijn stilaan worden omgebouwd naar dit systeem, zodat eenieder in de toekomst nog meer plezier zal beleven op deze tentoonstellingsbaan.

Stand van zaken:
Vooraleer van start te gaan werd er uitvoerig nagedacht over het transportsysteem van de modulebakken. Ook de opbouw zou zo soepel mogelijk moeten verlopen. Hierdoor ontstond een stapelbaksysteem op wielen waarbij de modulebakken met een soort zwaluwstaartverbinding op mekaar rusten. Hierdoor zijn er bijna de helft minder poten nodig.

Vermits het dubbelsporige hoofdtraject net voldoende plaats biedt voor het aan- en afrijden van stoomlocs en kleine bekolings- of zandtreinen zijn fiddle yards niet echt nodig. Hierdoor dienen de treinsamenstellingen op de hoofdlijn mogelijks voornamelijk stationair te blijven (voor het sein), terwijl enkel de locs binnen en buiten het depot kunnen rijden. Voorlopig is dit de enige beperking aan dit project. In de toekomst wordt er mogelijks aan beide zijden voor uitbreiding gezorgd, waardoor ook het hoofdtraject volop tot zijn recht zal kunnen komen…

De modules werden op de zijkanten reeds in een grondverf geplaatst. Later worden hierop de definitieve afwerkingskleuren geschilderd.

Momenteel zijn we bezig met het leggen van de 1ste sporen. Omwille van het krappe sporenplan is hierbij de plaatsing van de aftakking op het hoofdtraject naar de bekolingsstraat van cruciaal belang, evenals de toegangswissels naar de loods op het einde van deze straat. Eens deze hun vaste plaats hebben is het “aansluiten” op deze knooppunten een stuk makkelijker.

Verdere planning voor 2016:

  • Sporenplan plaatsen
  • Uittesten van de rijvaardigheid tijdens en na het plaatsen
  • Intussen wordt er door diverse leden aan de bouw van de gebouwen gewerkt (brug over hoofdspooor, onderhoudsloods, 12-sporige loods, ...)
  • Begin scenery hoofdtraject
  • Aanvang elektrische voeding onder de baan

Planning 2017:

  • Vervolledigen van het sporenplan
  • Volledige elektrische aansluitng van de sporen/wissels op de elektronische centrale
  • Verder testrijden/oplossen van de mogelijke problemen
  • Afwerken scenery (lantaarns, bomen, struiken, ...)
  • Tekenen/in kaart brengen elektrisch schema
  • Scenery en gebouwen verder afwerken/bijplaatsen
  • Opbouw licht fries en plaatsing
  • Schilderen modules in eindkleur
  • ...

Technische gegevens:

  • Modulaire tentoonstellingsbaan
  • Typisch Belgisch depot
  • Dubblesporig hoofdspoor doorkruist het landschap
  • 2 rail, digitaal
  • ESU ECoS digitale centrale
  • Wisselstraten digitaal stelbaar via iTrain
  • 33 wissels
  • 12 sporige locomotievenloods
  • 1 draaischijf
  • 2 watertorens met waterbehandelingsinstallatie
  • Beklings- en bezandingsinstallatie
  • Zand drooginstallatie
  • 5 waterkranen
  • 3 ontslakkings- en asputten
  • 2 inspectieputten
  • ...

Enkele foto’s:

  1. Transportsysteem: foto's volgen
  2. Modules: foto's volgen
  3. Sporenplan:
          Maquette: dit was de aanleiding ...
          Sporenplan: en uiteindelijk werd het dit ...
  4. Leggen sporenplan:
          De 1ste sporen werden voorlopig uitgelegd ...
          Het hoofdspoor is gelegd en rijdend uitgetest, gecorrigeerd en goed bevonden (03/04/2016)
  5. Eerste gebouwen:
          Even een fotostop ...
          Toch al niet min deze verzameling!
  6. Eerste scenery: De brug over het hoofdspoor heeft reeds zijn plaats gevonden. Nog even bijwerken en schilderen en ook dit stuk is klaar voor inbouw.

Klik op onderstaande foto('s) om de fotogalerij te openen.

Indien u deze baan graag wenst uit te nodigen kan u hieronder het contactformulier invullen.

 

Gegevens

Bericht

Captcha

Deze vraag wordt gebruikt om te controleren of u een menselijke bezoeker bent om zo spam te voorkomen.

* verplichte velden